Barbiepop

modieuze kinderpop, opgetut meisje

Naar Barbara Handler, dochter van uitvindster Ruth Handler (Denver 1916).

De firma Mattel werd in 1945 in Hawthorne, Californië, door Harold Mattson en Elliot Handler in een garage opgericht. De naam van de firma stelden ze samen met de eerste letters van Mattsons familienaam en Handlers voornaam.

Al vrij snel stapte Mattson uit het bedrijf en Elliot en zijn vrouw Ruth namen het over.

Het verhaal wil dat Ruth op haar reizen door Europa, op zoek naar ideeën, in Duitsland een plastic pop voor volwassenen zag, gevormd naar Lilli, een cartoonfiguur uit Bild Zeitung.

Lilli poseert in een bikini op het strand en zegt tegen de fotograaf : ‘Waarom kom je zo dichtbij, zo herkent niemand mij nog op de foto’s.’ Of, tot haar vriend: ‘U laat altijd alleen uw hart spreken. Hoe houdt u bij het telefoneren dan de hoorn vast?’ Dat soort dingen.
Toen Ruth Handler haar dochtertje Barbara later met kartonnen kleedpoppen zag spelen, kwam ze op het idee driedimensionale kleedpoppen te maken.

De Barbie werd in 1958 getest en in 1959 op de speelgoedbeurs van New York gelanceerd. 1961 was het geboortejaar van Ken, de vriend van Barbie, in 1964 gevolgd door Skipper, Barbies jongere zusje. Hun namen zijn ontleend aan twee andere kinderen van de Handlers.

Op de ontwerpafdeling van Mattel in Los Angeles werken tegenwoordig ongeveer 250 ontwerpers, vormgevers, modelleurs, technici en psychologen aan nieuwe modellen: Barbie als danseres, arts, olympisch kampioene, popster, aerobiclerares, dierenarts, astronaut, zakenvrouw, enzovoort. In iedere fase van het ontwerpproces worden de nieuwe ideeën in videovoorstellingen bij Mattel voorgelegd aan groepen kinderen. Zij zijn de grote inspiratiebron van de ontwerpers. In 1987 bijvoorbeeld wilden kleine meisjes in Californië kennelijk een rockgroep leiden, juwelen verzamelen en in een Ferrari naar dansles rijden. ‘Barbie is als echte ster en mannequin uitgegroeid tot een maatschappelijk fenomeen. Ze is de weerspiegeling van deze tijd. In Barbie zien sociologen de belangrijkste stromingen van de westerse wereld weerspiegeld: het raffinement van de jaren zestig-zeventig, de vrijgevochten stijl van de jaren zeventig-tachtig en de mengeling van openheid en klassiek van de jaren tachtig,’ aldus de Barbie-filosofen in een begeleidende tekst.

De Barbiepop is inmiddels zo populair dat verzamelaars elk jaar een International Barbie Convention houden. Voor een zeldzaam prototype dat op een of andere manier uit de fabriek is gesmokkeld, wordt grof geld betaald.

Barbie heeft een wereldtournee gemaakt in kleren van ’s werelds meest vermaarde modeontwerpers.

nl_NLNederlands